CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

KURSUS KAEDAH PENGAJARAN SEJARAH SESI 2009/2010

Selamat Datang Ke Kursus LSP4023– Kaedah Pengajaran Sejarah merupakan satu pendekatan penting dalam melahirkan bakal guru sejarah yang kreatif dan berketrampilan .kursus-kursus yang diharapkan akan menjadikan anda:Guru sejarah yang juga seorang sejarahwan dan berfikir sebahagai ahli sejarah dan mengaplikasikan kemahiran sejarah kepada pelajar sejarah.
SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU DAN BAKAL GURU SENSEI NO HI ..GAMBATTE KU DASAI JA NE


Tuesday, March 31, 2009

PEMUPUKAN PATRIOTISME DIKALANGAN PELAJAR MELALUI KULIAH 12: PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEJARAH


Patriotisme adalah perasaan cinta yang kuat terhadap tanahair. Perasaan cinta yang kuat terhadap tanahair ini sudah pasti wujud dihati setiap individu warganegara Malaysia yang berdaulat dan merdeka dalam usaha mencapai matlamat dan aspirasi negara. Dalam negara seperti Malaysia yang terdiri daripada rakyat berbilang kaum sudah pasti semangat patriotsme akan dapat membentuk sebuah negara Malaysia yang bersatupadu dan harmonis. Patriotisme juga diserapkan dalam semua matapelajaran secara merentas kurikulum .

Patriotisme adalah perasaan yang kuat terhadap tanah air . Perasaan ini perlu wujud di hati setiap individu rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Sehubungan itu , semangat patriotik dapat membentuk rakyat Malaysia yang bersatu padu dan harmoni. Justeru , berdasarkan pengetahuan dan pemahaman aspek-aspek sejarah negara, murid dibimbing untuk menganalisis dan menilai fakta-fakta sejarah secara rasional. Natijah daripada pemahaman dan penghayatan sejarah negara , para pelajar dapat membina kekuatan semangat cinta akan negara. ( PPK , 2000 , 4 )





0 comments: