Konsep
I.Mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian pelajar
II.menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumenpenilaian,
III.melaksanakan penilaian, merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan.
IV.dapat memastikan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani
ivV.selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
VI.penilaian berterusan terhadap perkembangan bagi kesemua aspek
Penilaian Berterusan (PB)-continuous assessment
bersifat formatif
i.mengutamakan kemajuan setiap pelajar dari satu peringkat ke satu peringkat
ii.dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa.
iii.memberi peluang kepada guru untuk membetulkan kesilapan dan memperbaiki kelemahan pelajar serta-merta supaya kelemahan tersebut tidak terhimpun
iv.dapat mengenal pasti kelemahan
v.memperkembangkan lagi kekuatan serta potensi murid.
A.Penilaian formatif
Penilaian dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Maklumat yang diperoleh dapat memberi maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai
dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya.
B.Penilaian sumatif
Penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada akhir semester atau tahun. Penilaian ini memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang p dengan p lain dan seringkali digunakan untuk membuat pemilihan/ pengredan.
Dikendalikan oleh pengajar
• menilai pelajarnya sendiri
Berasaskan Kriteria
• menilai penguasaan p berdasarkan hasil
pembelajaran yang telah ditentukan
Formatif
• dijalankan berterusan mengesan perkembangan,
kemajuan dan pencapaian murid
Mengesan Perkembangan Pembelajaran Secara Menyeluruh
(JERI)
Ciri2 Penilain Kendalian Kendiri
Bersistem
• merancang
• menentukan instrumen
• melaksana
• menganalisis
• merekod
• melapor
• tindakan susulan
CIRI-CIRI PENILAIAN KENDALIAN KENDIRI
1.Pelbagai kaedah
• pemerhatian• lisan• penulisan
2.Menekankan Perkembangan Individu
• berdasarkan kemampuan individu dan bukan untuk perbandingan antara individu
3.Menggalakkan Penilaian Kendiri
• melatih p menilai kemajuan sendiri secara berterusan
• pengajar mendapat maklumat tambahan
4.Membolehkan Tindakan Susulan
• mengatasi kelemahan pembelajaran
• mempertingkatkan kekuatan pembelajaran
Tuesday, April 7, 2009
KULIAH 13: PENILAIAN DALAM PENDIDIKAN SEJARAH
sukosensei CITY CYBER at 1:54 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment