•Pembelajaran berlaku melalui perubahan dalam tingkah laku pelajar – yang memerlukan penglibatan pelajar yang aktif.
•Pelajar belajar melalui apa yang dilakukannya – bukan apa yang dilakukan oleh guru.
•Darjah tumpuan perhatian pelajar terhadap pelajaran tidak sama.
•Persepsi pelajar berbeza-beza – makna yang diperolehi melalui sesuatu pengalaman itu tidak sama antara pelajar.
•Motivasi pelajar untuk mendapatkan pengalaman tidak sama.
•Keadaan fizikal (pendengaran, penglihatan, kesihatan dll.) pelajar tidak sama.
2.Pengalaman pembelajaran hendaklah sesuatu yang mempunyai daya penarik dan memberi kepuasan kepada pelajar.
3. Objektif yang hendak dicapai tidak terlalu jauh daripada pengalaman sedia ada pelajar.
4. Objektif hendaklah mempunyai kriteria yang membolehkan pengajaran berkesan berlaku.
5. Objektif pembelajaran hendaklah menghasilkan pembelajaran sampingan yang berfaedah.
0 comments:
Post a Comment