TUGASAN 2: 40 Markah
Tugasan 2 ini boleh dibuat dalam kumpulan 3-4 orang. Tugasan ini hendaklah dibuat sebagai satu kesatuan. Tarikh penyerahan tugasan ini ialah pada akhir minggu ke 10.
3. Bagi topik yang anda pilih, buat nota isi / kandungan topik ini mengikut jenis dan ’aras pengetahuan’ dan kemahiran (berdasarkan klasifikasi ’knowledge’ dalam Taksonomi Bloom) sebagai panduan untuk kamu mengajar kepada pelajar.
b) Istilah (terminology)
c) Cara atau kaedah membuat sesuatu
(knowledge of ways and means of dealing with specifics)
d) Kelaziman atau adat (conventions)
e) Trend dan turutan
(knowledge of trends and sequences)
f) Klasifikasi dan kategori
(knowledge of classifications and categories)
g) Kriteria
h) Kaedah penyelidikan (methodology).
i) Generalisasi dan prinsip dalam sesuatu bidang.
j) Teori dan struktur pengetahuan
- Beberapa istilah atau konsep penting
- Cara atau prosedur membuat sesuatu (misalnya membuat peta, carta atau rajah; cara menulis laporan); dan dengan itu kemahiran-kemahiran penting berhubung dengan prosedur ini yang perlu pelajar menguasai.
- Klasifikasi dan kriteria membuat klasifikasi
- Prinsip dan teori berhubung dengan topik itu.
1. Menulis kenyataan objektif dan contoh soalan ujian berdasarkan enam (6) aras taksonomi Bloom, berhubung dengan topik dan kandungan yang anda huraikan dalam Bahagian 1.
a) menulis satu kenyataan objektif bagi setiap 6 aras taksonomi Bloom bagi topik itu.
b) serentak dengan itu, bagi setiap kenyataan objektif, anda hendaklah menulis soalan yang sesuai untuk menguji pelajar sejauh mana mereka mencapai objektif itu.
Ini akan menjadi objektif pengajaran topik anda itu.
Objektif (aras pengetahuan): Pada akhir pelajaran ini pelajar dapat menyenaraikan........ .......dan pelajar dapat memberi contohnya.
Soalan: Nyatakan tiga contoh...........
Soalan: Dengan menggunakan data berikut, bezakan antara xx dan yy dan zz.
Guna dua (2) pendekatan yang berlainan berikut untuk mengajar topik di atas, bagi mencapai objektif pengajaran anda dalam 3 – 4 unit pelajaran yang berturutan (sequential).
dan sama ada
b) Pendekatan ‘berasaskan-masalah’ (problem-based approach),
atau
c) Pendekatan inkuiri – terpimpin (guided-inquiry method)
Turutan atau sequens langkah-langkah pengajaran bagi pendekatan masteri berbeza dengan sequens Pendekatan berasaskan-masalah atau Pendekatan inkuiri-terpimpin.
(Ertinya: Objektif dan kandungan topik sama, tetapi pendekatan pengajaran adalah dua pendekatan yang berlainan )
Bagi setiap pendekatan di atas (iaitu Pendekatan pembelajaran masteri; dan (a) Pendekatan ‘berasaskan-masalah’ (problem-based approach), atau (b)Pendekatan inkuiri-terpimpin, nyatakan sequens atau turutan langkah-langkah pengajaran guru dan aktiviti pelajar untuk mengajar topik itu dan kandungannya supaya meliputi keenam-enam aras taksonomi Bloom.
0 comments:
Post a Comment