Teori tentang satu kaedah mengurus pengajaran-pembelajaran menggunakan kurikulum sedia ada.
Teori yang mencadangkan bahawa semua pelajar boleh belajar sekiranya diberikan situasi belajar dan masa belajar yang bersesuaian.
Sebuah model pengajaran-pembelajaran yang dikemukakan oleh Benjamin Bloom (1968).
Kebiasaannya, menggunakan pendekatan kerja berkumpulan koperatif yang dibimbing guru, walaupun terdapat juga strategi pembelajaran secara individu.
“Most students become very similar with regard to
learning ability, rate of learning, and motivation for
further learning – when provided with favourable
learning conditions.”
Bloom (1968). Human characteristics and school learning.
PENGAJARAN UNTUK PENGUASAAN
Pengajaran, latihan, penilaian format, pengajaran semula, peneguhan dan penilaian sumatif disediakan.Setiap unit dimulakan dengan ujian diagnostik atau ujian formatif.
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Unit/bab yang hendak diajar perli dianalisis terlebih dahulu.
Ujian dibina untuk mentaksir kemajuan dalam unit tersebut (taksiran formatif)
2 elemen penting di dalam pembelajaran penguasaan ialah:
1.Maklum balas, pemulihan dan proses pengayaan
2.Kesesuaian dan keselarasan antara komponen-komponen dalam pengajaran
0 comments:
Post a Comment